De winst van duurzaamheid

Duurzaamheid wordt weleens door ondernemers gezien als luxe. “Het is aardig om beter voor de mensen en de wereld te zorgen, maar door de hogere kosten gaat het wel ten koste van mijn rendement.” Er komt steeds meer bewijs dat het omgekeerde het geval is.

Duurzaamheid gaat over meer dan goed omgaan met het milieu. Dat is slechts een aspect van duurzaamheid. Het gaat ook over hoe een bedrijf wordt bestuurd en welke risico’s worden gelopen. Daarnaast is er de sociale dimensie die let op de kwaliteiten en het werkplezier van de medewerkers. Naast de harde criteria van omzet en marge zijn dit de factoren die bijdragen aan de winstgevendheid van een bedrijf. De eerste studies komen nu met resultaten waarin bedrijven vergeleken zijn op een meetlat voor duurzaamheid. De bedrijven die hoger scoren op deze meetlat laten een gezondere groei zien. Zoekend naar de drivers achter de betere prestaties komen we bij vier kernwoorden terecht: vertrouwen, reputatie, innovatie en stabiele winstgroei.

Vertrouwen
Ieder bedrijf kent zijn eigen ‘stakeholders’, groepen die belangen hebben bij de prestaties van het bedrijf. Voor de grote bedrijven wordt vaak verwezen naar de aandeelhouders en de werknemers. Andere groepen zijn leveranciers, afnemers, overheden en voor de agrarische bedrijven ook zeker het gezin. Duurzaam betekent goed oog hebben voor de belangen van alle groepen. Dit geeft meer vertrouwen binnen de verschillende groepen en geeft meer zekerheid rond continuïteit. Een betere continuïteit betekent een lagere premie bij financiering en helpt zo de kosten in de hand te houden.

Reputatie
Duurzaamheid is goed voor de reputatie van een bedrijf. Hierdoor trekt een bedrijf gemakkelijker werknemers aan en houdt deze gemakkelijker vast. Dit betekent meer rendement uit de factor arbeid. Aan de afzetzijde zien we dat duurzame producten een betere prijs realiseren. Ook is het voor duurzame bedrijven gemakkelijker om andere partijen aan zich te binden. In de netwerkeconomie wordt dit steeds belangrijker.

Innovatie
We weten al heel lang dat duurzaamheid de operationele efficiency van een bedrijf omhoog brengt. Wil een bedrijf echt stappen maken, dan zal het structurele veranderingen in gaan zetten. Een ondernemer of bedrijf creëert voor zichzelf een probleem en dwingt zichzelf om het op te lossen. Hierdoor ontstaan voordelen, waarmee het verschil met de concurrentie wordt gemaakt. De kosten die gemoeid zijn met de noodzakelijke technologische innovaties worden dubbel en dwars terugverdiend.

Stabiele winstgroei
Een duurzaam beleid is per definitie gericht op de langere termijn. Dit noodzaakt de ondernemer of het bedrijf na te blijven denken over de visie en deze voortdurend aan te scherpen. Hierdoor ontstaat er meer consistente in de dagelijkse beslissingen en wordt de positie van het bedrijf in de markt steeds helderder. De lange termijn maakt een bedrijf minder kwetsbaar voor fluctuaties op de korte termijn, waardoor de winst zich stabieler ontwikkelt.

Dit bericht is geplaatst in Marketing en getagd, . Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.