Achterhoede gevecht met weidepremie

De discussie rond de weidepremie is weer eens actueel. Nu de koeien op stal gaan komt FrieslandCampina met een nieuw voorstel rond weidegang. Na de commotie rond het vorige voorstel lijkt mij dit alweer een snelle wijziging. De praktijk leert dat het percentage koeien in de wei gestaag afneemt en naar verwachting zal deze trend zich voortzetten. Hoe komen we uit deze eindeloze discussie.
FrieslandCampina hecht grote waarde aan beeldvorming. Ze zeggen dat ze keihard door klanten en maatschappij worden afgerekend op weidegang. De vraag is of dit zo is. FrieslandCampina moet zich vooral druk maken over het imago van melk. Als het van belang is hoe deze melk wordt geproduceerd, dan is het een kwaliteitskenmerk van de melk en zal hiervoor worden betaald. Als er meer voor de melk wordt betaald, omdat deze waardevolle weidemelk bevat, dan is de weidemelk meer waard. De waarde van deze melk kan worden verrekend met de leveranciers die deze melk hebben geproduceerd. Hierdoor betalen klanten en consumenten voor het product dat zij ontvangen. FrieslandCampina zal moeten kunnen garanderen dat de producten die als weidemelk worden verkocht, ook daadwerkelijk uit weidemelk bestaan. Met deze garantie kunnen de marketeers van FrieslandCampina volop aan de bak om weidemerk als product tot waarde te brengen op de Europese consumentenmarkt.
FrieslandCampina geeft aan ook druk te ervaren uit de maatschappij. Hier gaat zij echter op de stoel zitten van de melkveehouders. De melkveehouders zijn zelf verantwoordelijk voor het imago van de sector. Gezamenlijk zullen de veehouders binnen hun organisaties LTO en NMV moeten komen tot afspraken hoe zij het imago van de melkveehouderij willen bewaken. Het is best mogelijk dat zij met elkaar afspreken dat alle melkveehouders een bijdrage leveren aan een fonds dat ten goede komt aan de veehouders die weiden. Dit fonds kan prima door de zuivelfabrieken worden behartigd. De discussie wordt dan op de juiste plaats gevoerd.
Voor FrieslandCampina lijkt het nu dat de energie met name wordt gestopt aan de inkoopzijde. Alle partijen hebben er ten volle belang bij dat de energie rond weidemelk aan de afzetzijde wordt gespendeerd. Alleen dan kan de waarde van (weide)melk volop tot waarde worden gebracht.

Dit bericht is geplaatst in Landbouw, Marketing, Veeteelt. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.