Coöperaties ?

Wie kunnen we nog vertrouwen? Al jaren lang laat CBS-onderzoek zien dat ons vertrouwen in de overheid, de grote bedrijven en het parlement verder daalt. Inmiddels is het nog slechts 30%. Ook de rechtspraak lijkt nu bezig met een glijvlucht.
Het onderzoek laat geen uitsplitsing zien naar agrarische ondernemers, maar de geluiden onder de agrarische ondernemers geven me weinig hoop dat het beeld anders zal zijn. Als we kijken naar de ontwikkelingen in de maatschappij dan zien we veel zaken veranderen. We gaan steeds meer naar de netwerkeconomie en laten het industriële tijdperk achter ons. We geloven niet meer wat de grote anonieme bedrijven ons vertellen, maar baseren ons meer en meer op de mening van onze collega’s, ervaringen van andere ondernemers of andere klanten. Als wij een vakantie boeken, lezen we zeker de ervaringen van de mensen die er al zijn geweest. Een hele heftige vorm zien we op dit moment in Noord Afrika, waar het uitwisselen van meningen leidt tot het omver gooien van regimes.
Het nadenken over de gevolgen voor bedrijven bracht me bij de coöperaties die altijd zeer sterk in de landbouw aanwezig zijn geweest. Wat is hun rol in dit hele spel en welke rol zullen zij in de toekomst nog vervullen?
Nadat de coöperaties een periode van fusies hebben gekend, is er een duidelijke splitsing aangebracht tussen de coöperaties en het bedrijf waarin de activiteiten plaatsvinden. Binnen de besturen is veel aandacht besteed aan de governance structuur en wie waarvoor verantwoordelijk is. Recent hebben we regelmatig discussies gezien over de beloningen van topbestuurders en het wel of niet verstrekken van bonussen. De betrokkenheid van de leden is gedaald en het vertrouwen is erg afhankelijk van de geleverde prestatie op dat moment.
Als je kijkt naar de ontwikkelingen die zich voltrekken rond social media en de onderliggende bewegingen dan zullen de coöperaties zich opnieuw moeten uitvinden en terugkeren naar hun bron. De mogelijkheden liggen voor het oprapen in een tijdperk waar het gaat draaien om connectivity en co-creatie. De bedrijfsvorm in de toekomst zal een vorm van samenwerken zijn. Ik ben benieuwd of de coöperaties zichzelf opnieuw uit kunnen vinden.

Dit bericht is geplaatst in Landbouw, Marketing, Tuinbouw, Veeteelt. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.