Terugkijken in de toekomst.

Het is een vrijdagmiddag in april 2031. Herman de Boer werkt zijn business verhaal bij voor de afvaardiging van VNO-NCW die volgende week bij hem langskomt om een kijkje te nemen in zijn agrarische onderneming. Herman kijkt terug op twintig jaar ondernemerschap als veehouder. Hij begon in een tijd dat er volop discussie was over de omvang van de bedrijven. Hij twijfelde in die tijd of hij het bedrijf van zijn vader wel over wilde nemen. De maatschappelijke druk was in die tijd best hoog. Uiteindelijk besloot Herman deze bedreiging als een kans te zien. Als er kennelijk zoveel emoties loskomen als het gaat om de verzorging en huisvesting van dieren en de interactie met het milieu dan moest er zakelijk gezien toch een weg zijn om hiermee zijn voordeel te doen. Dat voordeel heeft Herman ten volle gepakt. Hij zag als één van de eersten welke drijfveren er lagen onder de maatschappelijke onrust. Hij investeerde in een huisvestingsysteem waarbij de koeien maatschappelijk verantwoord werden gehouden. Hij was wel zo slim om gelijk een contract af te sluiten Mc Donalds, Unilever en Air France. Zijn productiewijze stond garant voor diervriendelijk produceren en door de kringloop op zijn bedrijf te sluiten en de mest volledig te benutten, hoefde hij vrijwel geen kunstmest aan te voeren. De extra geldstroom uit de contracten leverde Herman voldoende op om te gaan groeien. Hij slaagde erin om zijn concept uit te breiden en zo melkt hij nu op zes verschillende plekken in Nederland in totaal 1000 koeien. Het bleef echter niet alleen bij Nederland. Zijn eerste buitenlandse expansie vond plaats in Frankrijk in 2018. De Franse veehouderij was na de afschaffing van de quotering volledig vastgelopen. Herman zag dat het combineren van schaalvoordelen binnen een Frans concept voordelen bood. Hij melkt er nu 1500 koeien. Zowel de Franse als de Nederlandse melk worden afgezet binnen een speciaal voedingsconcept van ”Friesland”. De melk wordt op het bedrijf voorbewerkt en het halffabricaat wordt verder verwerkt in de zuivelfabriek. In 2025 is Herman gestart met een grote dairy van 10.000 koeien in Roemenië. Hier produceert hij melk op basis van een scherpe melkprijs voor een Chinese Zuivelreus. Deze heeft een tweetal fabrieken in Oost Europa en verwerkt alle melk tot poeder om in China het zuiveltekort aan te vullen. Herman sluit zijn verhaal af met zijn eigen tegeltjes wijsheid: Toegevoegde waarde is er alleen als ervoor betaalt wordt.

Dit bericht is geplaatst in Landbouw, Marketing, Veeteelt. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.