Nieuw business model ?

Opgeslokt worden door de waan van de dag. De berg met dagelijkse problemen steeds hoger zien worden en aan het eind van het jaar constateren dat je inspanningen minder hebben opgeleverd dan het voorgaande jaar.

Het lijkt wel een soort van moeras waarin veel ondernemers zich bevinden. Eigenlijk zou het anders moeten, maar de tijd ontbreekt om daar aan toe te komen. Vooral voor deze ondernemers is er goed nieuws. Durf je eigen bedrijfsmodel of businessmodel op het spel te zetten. Steeds meer bedrijven nemen de stap om hun bedrijfsmodel kritisch tegen het licht te houden. Eigenlijk is het niet vreemd als de wereld om ons heen steeds sneller veranderd, dat de bedrijven zich ook in grotere stappen aan gaan passen. De traditionele manier van innoveren, zeg maar innoveren oude stijl, was het introduceren van een nieuw product voor je bestaande markt of je producten aanbieden in een nieuwe markt. Het nieuwe innoveren kijkt naar het totale bedrijf en zijn omgeving en stelt de vraag welke rol wil het bedrijf vervullen en wat is daar voor nodig.

Hoe innoveren?
Er bestaat geen standaardwerk voor het innoveren van bedrijfsmodellen. Er zijn veel visies met ieder hun eigen invalshoek. Er is inmiddels wel een handig methode voor innovatie die prima dienst kan doen om binnen een bedrijf gestructureerd aan de slag te gaan. De methode is opgezet door het platform Business Model Innovation Hub, waar 470 specialisten hun bijdrage hebben geleverd aan het tot stand komen van de CANVAS-methode. Deze methode bekijkt het bedrijf als 9 bouwstenen. Door de huidige invulling van de bouwstenen te veranderen ontstaat een nieuw bedrijf. Het is een methode die snel is te begrijpen voor buitenstaanders en het biedt daarmee een ideale opstap naar het gesprek binnen het bedrijf over innovatie.

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, Marketing. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.