“En nu komt er een consultant die hem even gaat vertellen dat hij de ramen naar buiten open moeten zetten. Dat hij zijn medewerkers moeten stimuleren in plaats van verbieden om tijdens het werk deel te nemen aan twitter en facebook. Ben je nou gek geworden. Dat scheelt minstens een uur werktijd per dag en dat allemaal voor die flauwe onzin. Bovendien is er dan geen controle meer wat er allemaal naar buiten wordt gecommuniceerd. Hij moet er niet aan denken.”
Het is inderdaad een hele stap om je in te laten met social media. Toch zal ook de agribusiness hieraan niet ontkomen. Het is een gedragsverandering door technieken die algemeen te beschikking staan en die door veel mensen eenvoudig kunnen worden gebruikt. Voor de meeste ontmoetingsplaatsen is het aanmaken van een profiel een kwestie van een paar minuten en de bediening is dermate simpel dat ieder die met een muis kan klikken het kan. Net als de komst van de telefoon en email veranderingen teweeg hebben gebracht, zal het ook onder invloed van social media gebeuren. Ook in de agrarische sector zullen de social media hun intrede doen. Nu is nog niet te zeggen hoe dat eruit zal zien. Meer let op: als de omslag komt, zal het heel snel gaan. U kunt er maar vast beter aan wennen.
Voor de managers of directeuren die alvast meer willen weten over social media en de manier waarop bedrijven zullen veranderen verwijs ik naar het boek van Menno Lanting : Iedereen CEO, Netwerkleiderschap en de nieuwe organisatie.