For Farmers neemt grote hap.

De voorgenomen overname van Hendrix door For Farmers is in meerdere opzichten bijzonder nieuws. Het gebeurt niet vaak dat een coöperatie een niet coöperatie op deze schaal overneemt. Verder zijn het beide grote spelers en vind er een behoorlijke machtconcentratie plaats. Zonder twijfel zullen de kranten er de komende dagen veel aandacht aan besteden. Hier alvast een eerste analyse van wat deze deal aan inzichten oplevert. Laten we het eens bekijken vanuit het perspectief van de beide hoofdrolspelers en vervolgens conclusies trekken.

Nutreco
Samen met het bericht van de overname heeft Nutreco een herijking gegeven van haar strategische koers. In haar “Ambition 2016 – driving sustainable growth” concretiseert Nutreco haar ambitie om wereldleider te worden in diervoeding en visvoer. Voor diervoeding gaat het om specialisatie in premixen en specifieke voeringrediënten. Nutreco wil vooral groeien in de regio’s Latijns Amerika, Rusland, China en Zuid Oost Azië. Naar verwachting zal Nutreco zich hier gaan opstellen als een toeleverancier naar de locale diervoerindustrie. In 2016 moet de bijdrage aan de winst uit deze tak van sport meer dan de helft bedragen. Nutreco gaat zich hier dus duidelijk specialiseren en opstellen als product leader in deze specifieke markt. Via marktleiderschap wil Nutreco hier de positie als kostprijsleider verwerven. Anderzijds is er de positie in de visvoer industrie. Dit is de andere tak van sport waarmee Nutreco haar winstdoel wil behalen in 2016. Hiervoor gaat Nutreco extra investeringen doen in de groeiende Noorse vismarkt. Voor de diervoeding verwacht Nutreco dus vooral te kunnen profiteren van de consumenten in de opkomende economieën, terwijl voor de vis wordt gekozen voor de Europese producenten. Nutreco is kennelijk tot de conclusie gekomen dat het dierlijk eiwit in de toekomst toch voornamelijk lokaal geproduceerd gaat worden en dat de consumptie van vis in Europa zal groeien door het belang van vis als eiwitbron. Verder brengt het zelf produceren van krachtvoer in een volwassen markt kennelijk zo weinig op en zijn de perspectieven onvoldoende dat Nutreco heeft besloten om niet langer zelf krachtvoer te produceren in Europa. Een logische keuze voor een bedrijf dat streeft naar rendement voor de aandeelhouders.

For Farmers
For Farmers laat al een aantal jaren zien dat er veel ambitie is om te groeien in Europa. Als coöperatie is For Farmers sterk verweven met de geografische ligging. For Farmers was een coöperatie met een breed aanbod van producten. Met de aankoop van Hendrix verdubbelt het aantal productielocaties van 10 naar 20. De afzet van voer stijgt van ruim 3 miljoen ton naar 6 miljoen ton. For Farmers ontwikkelt zich hiermee sterk als een producent van complete diervoeders. Uiteraard zal For Farmers er naar streven om zich te blijven gedragen als een coöperatie. De ambitie is om één van de beste en grootste klantgerichte ondernemingen voor voeding van landbouwhuisdieren in Europa te worden. Binnen deze strategie is de aankoop van Hendrix een belangrijke stap. For Farmers haalt wel een hele andere cultuur binnen in het bedrijf. Hier zal voor de komende jaren de belangrijkste uitdaging liggen.
Schaalvergroten en de efficiëntie opvoeren kan For Farmers uitstekend. Daar heeft ze haar huidige positie aan te danken. De uitdaging ligt in het behouden en integreren van het dealernetwerk van Hendrix in de verkooporganisatie van For Farmers.

Keuzes maken
Beide ondernemingen laten zien dat ze niet alleen een strategie op papier zetten, maar er daadwerkelijk ook naar handelen. Hierbij worden keuzes gemaakt en worden de bakens verzet. Zelfs als dat leidt tot de verkoop van je eigen krachtvoerfabriek. De deal betekent zeker voor For Farmers wel een risico, maar dat hoort nu eenmaal bij ondernemerschap. Het zou zomaar kunnen dat de spraakmakende deal van vandaag over een paar jaar een logisch stap blijkt te zijn.

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, Landbouw, Marketing, Veeteelt. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.