Nieuwe tijden, nieuwe kansen

Vorige week stemde minister Gerda Verburg, de laatste minister van Landbouw in Nederland, tegen de vergroting van armslag voor producentenorganisaties. Hiermee gaf ze een signaal dat versterking van de interne macht niet eindeloos kan worden doorgezet. Dit signaal komt in een interessant tijdsgewricht. Na een hakkelend formatieproces kent Nederland binnenkort weer een minderheidsregering. Dit geeft nieuwe uitdagingen. Immers de regering kan maar deels uit de voeten met de fracties in de tweede kamer en zal voor een deel steun moeten zoeken bij fracties die niet tijdens de formatie aan tafel hebben gezeten. Dit betekent buiten de eigen kring samenwerking zoeken en niet uitgaan van vooraf bedachte grenzen.

Dit geldt ook voor de ondernemers in agrarisch Nederland. Er lijkt een nieuwe opening te ontstaan voor samenwerking tussen Wakker Dier en LTO Nederland. Dit is een beweging die niet direct tot groot gejuich zal leiden bij de achterban van LTO. Toch biedt een dergelijke samenwerking wel kansen. Het geeft een verbinding met een groep consumenten en uiteindelijk bepalen zij wat ze willen betalen voor welke prijs. Dit biedt kansen voor de slimme ondernemers.

We leven kennelijk in een tijd waarin de vaste verhoudingen aan het verschuiven zijn. Hierdoor ontstaan nieuwe mogelijkheden en kansen. Ondernemers dienen hierop alert in te spelen. Door met elkaar in gesprek te gaan ontstaan er nieuwe coalities die zeer goed uit kunnen pakken voor de individuele ondernemer. Dit wil niet zeggen dat iedere oplossing opgaat voor alle ondernemers. Juist niet. Ondernemen is ook het durven maken van keuzes. Juist door verschillende keuzes te maken, ontstaat er meer diversiteit. Hierdoor zijn de producten onderling minder uitwisselbaar en is de prijs minder bepalend voor het doorgaan van de business. We schuiven steeds verder op naar een echte netwerkeconomie. De ondernemers, die het gemakkelijkst kunnen samenwerken, zullen hier het meest van profiteren. Om goed te kunnen samenwerken is het belangrijk om te weten wat je zelf kunt en wilt. Vandaar uit start het zoeken naar de geschikte partners om de doelstellingen te kunnen realiseren. Nieuwe tijden bieden hiervoor volop kansen.

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, Marketing, Veeteelt. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.