Negentig graden draaien

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in de agribusiness. Dat is de titel van de bijeenkomst die afgelopen week werd georganiseerd door MVO Nederland. Ik ben naar deze bijeenkomst gegaan met een tweetal vragen:

1. Is MVO iets voor tijden van hoogconjunctuur en kun je er in moeilijke tijden beter niet over spreken?
2. Wat is de huidige stand van zaken?

Inmiddels heb ik mijn conclusies getrokken. Het is waar dat er voor de recessie veel meer aandacht was voor maatschappelijk verantwoord ondernemen dan de afgelopen twee jaar. Binnen bedrijven ligt de focus op het overleven van de recessie en het huis op orde brengen voor de periode erna. De voorbeelden op het congres, die werden gepresenteerd in workshops, lieten zien dat er bedrijven zijn die volop aan MVO hebben doorgewerkt. Deze bedrijven doen dat met succes of verwachten hiervan de komende jaren te gaan oogsten. Voorbeelden die aanspreken zijn het tussensegment in varkensvlees door AH en Vion, De Cono met Beemster en Ben & Jerry’s en het voorbeeld van Gulpener bier in de Zuid Limburgse heuvels. (mvoindeagribusiness)

Als we het bekijken in een groter perspectief, dan zijn er een aantal uitdagingen voor de mensheid voor de komende decennia. Deze uitdagingen spelen grotendeels rond de voedselvoorziening en het beroep dat we doen op hulpbronnen. Dit betekent dat we slechts aan het begin staan van een verandering van denken. We zullen veel efficiënter en bewuster moeten omgaan met de goederen op deze wereld. Het woord afval zullen we moeten schrappen uit ons woordenboek.

Het toetje van deze dag was de conclusie de we naar een andere manier van werken zullen moeten. In het klassieke model denken we vanuit groepen. Denk aan de producenten, de handel, de supermarkten. Als één ding duidelijk is geworden dan is het de noodzaak tot samenwerking tussen de verschillende schakels in de voedselketen. Dit biedt de beste garantie op succes. Er moet minder worden gedacht vanuit coalitievorming en ondernemers uit verschillende schakels moeten vaker samenwerken. Voor de primaire landbouw betekent dat een sterke omslag in denken!

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, Landbouw, Marketing. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.